INSTYTUT NAUK CHEMICZNYCH

Uniwersytet w Siedlcach

Aktualności

Do I etapu II Wielkiego Konkursu Chemicznego przystąpiły 83 osoby. Średni wynik to niecałe 50% poprawnych odpowiedzi.
Test okazał się dosyć trudny, dlatego do II etapu zapraszamy osoby, które zdobyły ponad 31 punktów (poniżej grafika ze statystyką odpowiedzi).

obraz przedstawia wykres z statystyką odpowiedzi na pytania z I etapu konkursu chemicznego

Pytania, które sprawiły najwięcej problemów to:

  • 1 mol wody w warunkach normalnych
    - waży 36g (5 odpowiedzi, 6%)
    - zajmuje objętość 22,4m3 (55 odpowiedzi, 66,3%)
    - zawiera ok 1,8 kwadryliona atomów (23 odpowiedzi, 27,7%)
    1 mol wody waży 18g. W warunkach normalnych woda jest cieczą o gęstości 1g/cm3, czyli zajmuje objętość 18 cm3. 1 mol cząsteczek wody zawiera 3 mole atomów, czyli 3x6,02*1023=18,06*1023=1,8*1024=1,8 kwadryliona atomów
  • Według teorii protonowej jon węglanowy może być
    - tylko kwasem (28 odpowiedzi, 33,7%)
    - tylko zasadą (28 odpowiedzi, 33,7%)
    - zasadą lub kwasem (27 odpowiedzi, 32,5%)
    Jon węglanowy CO32- nie zawiera protonów (jonów wodorowych), które mógłby oddać, nie może zatem być kwasem.
  • Pierścionek zaręczynowy z 18-karatowego złota z 1-karatowym brylantem waży 4,58g. w pierścionku tym
    - liczba atomów złota jest 18 razy większa od liczby atomów węgla (24 odpowiedzi, 34,9%)
    - atomów złota jest prawie tyle samo co atomów węgla (15 odpowiedzi, 18,1%)
    - masa złota wynosi 4,3g a węgla ok 0,24g (39 odpowiedzi, 47%)
    1-karatowy brylant (diament) waży 0,2 g, czyli zawiera 0,0167mola atomów węgla. Masa 18-karatowego złota wynosi zatem 4,38g. Złoto 18-karatowe jest stopem zawierającym 18/24, czyli 75% czystego złota. Masa czystego złota to 0,75x4,38=3,285 g, co stanowi 0,0167 mola atomów złota.
  • Tlenek chloru (III) jest bezwodnikiem kwasu
    - triksochlorowego (27 odpowiedzi, 32,5%)
    - chlorowego (V) (29 odpowiedzi, 34,9%)
    - dioksychlorowego (27 odpowiedzi, 32,5%)
    Tlenek chloru(III) jest bezwodnikiem kwasu chlorowego(III), czyli dioksochlorowego HClO2.
    Cl2O3 + H2O → 2HClO2
  • Jeżeli sól kwasu nieorganicznego słabo rozpuszcza się w wodzie, to
    - dobrze rozpuszcza się w alkoholu (35 odpowiedzi, 42,2%)
    - lepiej rozpuszcza się w benzynie (27 odpowiedzi, 32,5%)
    - nie rozpuszcza się w benzynie (21 odpowiedzi, 25,3%)
    Sole są związkami jonowymi. Jeśli słabo rozpuszczają się w rozpuszczalniku polarnym, jakim jest woda, to tym bardziej nie będą się rozpuszczać w rozpuszczalnikach mniej polarnych lub niepolarnych.
  • Węglan wapnia wchodzi w skład minerału o nazwie
    - gips (53 odpowiedzi, 63,9%)
    - skaleń (2 odpowiedzi, 2,4%)
    - aragonit (28 odpowiedzi, 33,7%)
    Gips to uwodniony siarczan wapnia CaSO4*2H2O. Skalenie to glinokrzemiany potasu, sodu, wapnia lub baru.
  • Dichromian potasu przechodzi w chromian
    - w wyniku redukcji chromu ze stopnia utlenienia +VII do stopnia utlenienia +VI (36 odpowiedzi, 43,4%)
    - po dodaniu roztworu wodorotlenku potasu (27 odpowiedzi, 32,5%)
    - w środowisku silnie kwasowym (20 odpowiedzi, 24,1%)
    Chromiany i dichromiany zawierają chrom na stopniu utlenienia +VI.
    K2Cr2O7 + 2KOH → 2K2CrO4 + H2
  • Charakterystyczny zapach zepsutych jajek towarzyszy
    - spalaniu siarki (49 odpowiedzi, 59%)
    - reakcji pirytu z kwasem solnym (31 odpowiedzi, 37,3%)
    - ogrzewaniu wody amoniakalnej (3 odpowiedzi, 3,6%)
    Zapach zepsutych jajek to zapach siarkowodoru, który jest produktem reakcji disiarczku żelaza (pirytu) z kwasem solnym.
    FeS2 + 2HCl → FeCl2 + S + H2S

Instytut Nauk Chemicznych oraz Koło Naukowe Chemików „Spectrum” zapraszają uczniów szkół ponadpodstawowych do udziału w II Wielkim Konkursie Chemicznym Konkurs będzie się składał z trzech etapów:
Etap I – test obejmujący 50 pytań, udostępniany za pomocą formularza: strona z formularzem, oraz na Facebooku (facebook.com/INCUWS). Formularz będzie dostępny od 18.12.23 do 08.01.24 dla wszystkich zainteresowanych, a w celu identyfikacji trzeba będzie podać adres e-mail. Wyniki I etapu zostaną ogłoszone 10.01.24 r. Uczestnicy, którzy udzielą więcej niż 90% poprawnych odpowiedzi zostaną zaproszeni do udziału w II etapie.
Etap II – rozwiązanie problemu badawczego, który zostanie sformułowany i udostępniony wraz z wynikami I etapu. Zadanie będzie polegało na opracowaniu teoretycznym problemu oraz zaprojektowaniu eksperymentów weryfikujących postawione hipotezy. W ocenie wykonania zadania Jury konkursu będzie brało pod uwagę zarówno poprawność i oryginalność opisu teoretycznego i doświadczalnego, jak też stopień skomplikowania aparatury oraz czasochłonność i materiałochłonność (koszt) zaproponowanego rozwiązania. Termin nadsyłania rozwiązań drogą mailową upłynie 10.02.24 r. Ogłoszenie wyników II etapu nastąpi 19.02.24 r. Wszyscy uczestnicy II etapu dostaną certyfikaty, a sześcioro laureatów zostanie zaproszonych do udziału w etapie III.
Etap III – rozegra się w laboratorium Instytutu Nauk Chemicznych (ul. 3 Maja 54 w Siedlcach) w dniu 20.03.24 r. Sześcioro uczestników, wyposażonych przez organizatorów w środki ochrony osobistej, sprzęt laboratoryjny oraz niezbędne odczynniki, wykona praktycznie swoje zadanie z etapu II, a następnie dwa nowe zadania doświadczalne. Jedno z zadań będzie wymagało zaprojektowania i przeprowadzenia niezbędnych eksperymentów oraz ich opisu w postaci obserwacji i wniosków, a drugie będzie polegało na precyzyjnym wykonaniu doświadczenia (związanego z pomiarem) opisanego w dostarczonej instrukcji. Jury konkursu uwzględni w ocenie zarówno wyniki zadań eksperymentalnych, jak też poprawność i dokładność ich opisu. Laureatami konkursu zostanie troje uczestników III etapu, najwyżej ocenionych przez Jury. Dodatkowe informacje można uzyskać drogą mailową pisząc na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..

12 grudnia 2023 r. Członkowie Koła Naukowego Chemików SPECTRUM, w towarzystwie opiekuna KNCh dr Barbary Pezler i dr Waldemara Wysockiego, wybrali się na wycieczkę naukowo-dydaktyczną do warszawskich muzeów związanych z chemią.

Plan zwiedzania obejmował:

  • Muzeum Geologiczne Państwowego Instytutu Geologicznego, ul. Rakowiecka 4
  • Muzeum Marii Skłodowskiej-Curie w Warszawie, ul. Freta 16
  • Mineral Planet, Muzeum Minerałów, ul. Piwna 3/5

W Muzeum Geologicznym dr Wysocki przeprowadził plenerowe zajęcia praktyczne z krystalochemii. Poniżej kilka zdjęć z wycieczki.
zdjęcie grupowe członków wycieczki


Znajdź nas na facebook

facebook

Dlaczego warto studiować Chemię w Siedlcach?

dlaczego warto studiowac chemieWe współczesnym świecie chemia odgrywa rolę nauki fundamentalnej, stojącej u podstaw innych dyscyplin przyrodniczych oraz mającej wpływ na niemal każdą dziedzinę życia. Jest nauką, na której opiera się wiele tradycyjnych gałęzi gospodarki, wystarczy wymienić przemysł farmaceutyczny, kosmetyczny, budownictwo, przemysł energetyczny oraz przemysł spożywczy. Obecnie przed chemią stają zupełnie nowe cele i zadania. W obliczu problemów dzisiejszej cywilizacji związanych z zanieczyszczeniem środowiska, wskazuje się na konieczność wprowadzenia zasad gospodarki obiegu zamkniętego, który zakłada między innymi wykorzystywanie i przetwarzanie materiałów odnawialnych czy pozyskiwanie biopaliw z odpadów. Chemia, której istotą jest badanie wzajemnych przemian pomiędzy substancjami staje się kluczowym narzędziem do realizacji tych celów. To sprawia, że zmienia się rola chemii, jej znaczenie będzie ciągle rosło, a nowe zadania jakie stają przed chemią spowodują zmianę sposobu jej postrzegania w społeczeństwie. Chemia aspiruje do rangi głównego sprzymierzeńca w walce o środowisko. Z tych powodów studia na kierunku chemia prowadzonym w naszym Instytucie stanowią atrakcyjną ofertę edukacyjną. Program studiów jest ciągle modyfikowany, tak aby dostosować go do potrzeb zmieniającego się rynku pracy. Na studiach pierwszego stopnia, kończących się uzyskaniem tytułu zawodowego licencjata oferujemy kształcenie na dwóch specjalnościach: specjalności analityka chemiczna oraz specjalności nauczanie chemii i przyrody.

Na specjalności analityka chemiczna studenci zdobywają ukierunkowaną wiedzę i umiejętności z zakresu nowoczesnych technik analitycznych. Wykształcone kompetencje pozwolą im znaleźć zatrudnienie w przedsiębiorstwach zarówno państwowych jak i prywatnych związanych z przemysłem chemicznym, spożywczym, farmaceutycznym i innych. Powracając do wieloletnich tradycji kształcenia nauczycieli, uruchamiamy od roku akademickiego 2021/2022 specjalność nauczanie chemii i przyrody. Po ukończeniu tej specjalności absolwenci posiadają kwalifikacje merytoryczne do nauczania chemii i przyrody w szkole podstawowej, a od roku akademickiego 2024/2025 będą mogli podjąć kształcenie na studiach chemicznych magisterskich na specjalności nauczycielskiej przygotowujących do zawodu nauczyciela chemii we wszystkich typach szkół. Obecnie na studiach II stopnia kształcimy w systemie trzysemestralnym. Są to studia, na które zapraszamy absolwentów studiów I stopnia legitymujących się dyplomem inżyniera. Studia na kierunku chemia zapewniają zdobycie specjalistycznej wiedzy i cenionych przez pracodawców umiejętności społecznych, takich jak praca w zespole, radzenie sobie w trudnych sytuacjach, odporność na stres, samodzielność czy kreatywne myślenie. Kompetencje te pozwolą absolwentom osiągnąć wyznaczone cele i sukces zawodowy.

Kontakt

kontakt

Instytut Nauk Chemicznych

ul. 3 Maja 54
08-110 Siedlce
tel.: 25 643 10 69

e-mail: chemsekr@uph.edu.pl